0400 157 374  (ark. klo 10–17)

 

Risteilyn varaus- ja peruutusehdot

Vastuullinen matkanjärjestäjä:

RCL CRUISES LTD. (Royal Caribbean International ja Celebrity Cruises sekä Azamara Club Cruises

Osoite: Mustadvei 1, Box 114, Lilleaker, N-0216 OSLO, Norja

RCL Cruises Ltd kuuluu norjalaiseen matkatakuujärjestelmä Reisegarantifondetiin ja se kattaa Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KVV) vaatimat matkustajien takuumaksut, ja ne kattavat myös suomalaiset risteilymatkustajat.

We Love Cruises Oy (jäljempänä WLC) toimii kansainvälisen matkanjärjestäjän (RCL Cruises Ltd.) välittäjänä. Kaikki risteilyyn liittyvät asiat (muutokset, peruutukset, kysymykset jne.) tulee aina hoitaa WLC:n kautta. Varustamo ei tee muutoksia WLC:n tekemiin risteilyvarauksiin asiakkaan pyynnöstä.

 


1. Kuinka teen alustavan risteilyvarauksen?

Ota yhteyttä varauspalveluumme: puhelin 0400 157 374 tai sähköpostitse: info@welovecruises.fi. Puhelinpalvelumme palvelee arkisin klo 10:00-17:00. Sähköposteihin vastaamme joskus poikkeuksellisesti myös viikonloppuisin ja pyhisin.

Voit tehdä alustavan risteilyvarauksen myös kotisivujemme risteilyhakukoneen kautta: www.welovecruises.fi

 

2. Kuinka vahvistan alustavan varaukseni?

Kun teet alustavan risteilyvarauksen, on kauppa avoin 1–7 päivää riippuen risteilyn lähtöpäivästä ja varustamon antamasta miettimisajasta (option date). Saat risteilytarjouksen sähköpostiisi.

Kun haluat vahvistaa risteilyvarauksesi, voit tehdä sen sähköisesti tästä linkistä.
Vahvistuksen yhteydessä sinun tulee varmista, että kaikki nimet, jotka ilmoitat vastaavat matkalle lähtevien passeissa olevia nimiä täsmälleen. Passissa mainittua ensimmäistä nimeä käytetään kutsumanimenä.

Jos emme ole saaneet vahvistustasi ennen risteilytarjouksen alareunassa ilmoitettua määräpäivää (option date), risteilyvaraus peruuntuu automaattisesti kuluitta.

Risteilyn hinnat vaihtelevat kysynnän ja tarjonnan mukaan, emmekä voi valitettavasti taata alun perin ilmoittamaamme risteilyhintaa, mikäli alustavaa risteilyvarausta ei ole tehty.

Vahvistettuanne varauksen, on varaus sitova ja lähetämme sähköpostiisi vielä risteilyvahvistuksen.
Emme ota vastuuta risteilyn vahvistamisen jälkeen ilmenevistä virheistä. Lisätietoa vahvistuspäivämäärän jälkeen tehtävistä muutoksista tai peruutuksista, katso kohta 6.

 

3. Alennukset ja tarjoukset

Royal Caribbean International, Celebrity Cruises ja Azamara Club Cruises varustamoilla on useita myyntitoimistoja ympäri maailmaa ja jokaisella on omia tarjouksia. Muistutamme, että tarjoukset voivat olla voimassa vain paikallisesti ko. maassa ja koskevat vain sitä maata, mistä matka varataan. Sen vuoksi näitä alennuksia ei voi yhdistää muihin tarjouksiin.

 

4. Koska maksan?

Matkasopimus syntyy, kun tilaaja (matkustaja) on vahvistanut matkan tällä lomakkeella ja maksanut varusmaksun. Matka maksetaan etukäteen WLC:lle. WLC välittää kaikki risteilymaksut varustamolle heidän antamien maksuohjeiden ja maksuaikataulujen mukaisesti.

 

4.1. Varausmaksu (ennakko-)

Varausmaksu suoritetaan heti vahvistamisen yhteydessä:

Royal Caribbean EUR 100/henkilö
Celebrity Cruises EUR 100/henkilö
Azamara Club Cruises EUR 400/henkilö

Mikäli varausmaksun ja loppumaksujen eräpäivien välissä on vähemmän kuin 45 päivää (Azamara Club Cruises 100 päivää), ei ennakkomaksua suoriteta erikseen, vaan koko risteilyn hinta erääntyy maksettavaksi loppumaksujen aikataulun mukaisesti.

 

4.2. Loppumaksut

Loppumaksujen eräpäivät:

Royal Caribbean: 45 päivää ennen risteilyn lähtöpäivää
Celebrity Cruises: 45 päivää ennen risteilyn lähtöpäivää
Azamara Club Cruises: 100 päivää ennen risteilyn lähtöpäivää

Loppumaksujen lasku lähetetään teille sähköpostilla noin 2 viikkoa ennen eräpäivää.

  • Laivayhtiö/varustamo voi ennakkoon ilmoittamatta korottaa risteilyhintoja. Tämä ei koske vahvistettuja varauksia. Varustamo voi korottaa vahvistettujen varauksien risteilynhintaa jälkikäteen vain pakottavissa tapauksissa, esim. polttoaineen suurissa hinnan korotuksissa.
  • Verkkokaupassamme voitte maksaa seuraavilla luottokorteilla: Amex, Diners Club, JCB, Master Card ja Visa. Emme peri kuluttajilta luottokorttimaksuista lisämaksua.

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun WLC:lle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2, Lutakonaukio 7, 40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830, www.paytrail.com

 

5. Mitä hintaan sisältyy?

Risteilyn hintaan sisältyy

  • Risteily valitsemallanne reitillä
  • Risteilyllä täysihoito (aamiainen, lounas, illallinen ja välipalat). Erikoisravintolat lisämaksusta.
  • Hytti/sviitti (valitussa kategoriassa), jossa kahden hengen vuoteet samassa tasossa/parivuode
  • Pakolliset satamaverot ja -maksut
  • Pakolliset perustarjoilupalkkiot (katso kohta 10)
  • Laivalla harrastus- ja urheilumahdollisuudet
  • Upeat Las Vegas-tyyliset show’t sekä muut ohjelmat laivalla
  • Juomat laivalla: kahvi, tee, jäätee, vesi (ei pullovesi) sekä valikoima mehuja aamiaisella ja lounaalla buffet-ravintolassa

Azamara Club Cruisesilla lisäksi:

  • Ohjelmallinen Azamazing Evening risteilyillä joiden kesto vähintään 7 päivää
  • Juomat laivalla (alkoholittomat sekä alkoholijuomat). Hintaan sisältyy ns. House Call –alkoholijuomat (viinit, kuohuviini, oluet, cocktailit sekä väkevät). Hintaan sisältyvät juomat löydät täältä (valitse haluamasi juomakategoria sivun alalaidassa olevista välilehdistä): www.azamaraclubcruises.com/int/booked-guests/onboard-packages/complimentary-beverages

Risteilyn hintaan ei sisälly

  • Lennot lähtösatamaan/tulosatamasta (1)
  • Mahdolliset hotellimajoitukset lähtösatamassa ennen risteilyä ja/tai tulosatamassa risteilyn jälkeen (2)
  • Henkilökohtaiset kulut laivalla, esim. ostokset laivan myymälöissä ja muut maksulliset palvelut kuten pesulapalvelut, kasino, terveyden- ja kauneudenhoito
  • Erikoisravintolat joissa erillinen katemaksu tai á la carte -hinnoittelu
  • Alkoholijuomat, pullotetut vedet & virvoitusjuomat laivalla (Azamara Club Cruisesilla sisältyy hintaan) (3)
  • Lisämaksusta mahdollisuus ostaa etukäteen tai laivalla eritasoisia alkoholittomia- sekä alkoholijuomapaketteja, joihin sisältyy alkoholit (viinit, oluet, cocktailit, väkevät) sekä virvoitusjuomat ja pullovesi (3)
  • Lisämaksusta mahdollisuus osallistua laivan järjestämille retkille pysähdyssatamissa

(1) Lennot kuuluvat hintaan, mikäli varattu varustamon ChoiceAir –lentopaketit (*)
(2) Hotellimajoitukset sekä mahdolliset kuljetukset sisältyvät hintaan, mikäli varattu varustamon hotellit/kuljetukset (*)
(3) Juomapaketit saattavat sisältyä osassa risteilyistä hintaan (*)
(*) Mainittu erikseen risteilytarjouksessa/-vahvistuksessa

Hinnat on annettu euroina, ellei muuta ole mainittu. Hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on mainittu kohdassa 5.

 

6. Mitkä ovat risteilyn peruutusehdot?

Jos sinä itse, tai joku matkaseurueestasi ei voi lähteä varatulle ja maksetulle matkalle, ole ystävällinen ja ilmoita asiasta meille pikaisesti.

Vahvistetun risteilyvarauksen peruuttaminen

Asiakkaan peruuttaessa matkavarauksensa katsotaan peruutusajankohdaksi se hetki, jolloin WLC saa tiedon peruutuksesta. Peruutus tulee tehdä WLC:n aukioloaikana arkisin klo 10.00–17.00. Mikäli kyseessä on lähilähtö ja peruutus tapahtuu WLC:n aukioloaikojen ulkopuolella, tulee peruutuksesta ilmoittaa myös suoraan varustamolle. Peruutukset tulee aina tehdä kirjallisesti tämän linkin kautta: www.welovecruises.fi/risteilyn_peruutus/

Huomaa, että risteilyvahvistuksessa mainitut peruutusehdot ja -kulut ovat voimassa.

Mikäli peruutusaikajakson viimeinen päivä on lauantai, sunnuntai tai arkipyhä, tulee peruutus tehdä edeltävänä arkipäivänä viimeistään klo 17:00 mennessä.

Noudatamme seuraavia varustamoiden peruutussääntöjä matkahinnan pidättämisestä peruutuksen yhteydessä:

Royal Caribbean International

–30 päivää ennen risteilyn lähtöä: EUR 50/matkustaja
29–14 päivää ennen risteilyn lähtöä: EUR 150/matkustaja
13–3 päivää ennen risteilyn lähtöä: 50 % risteilyn hinnasta
2–0 päivää ennen risteilyn lähtöä: 100 % (ei palautusta)

Celebrity Cruises

–30 päivää ennen risteilyn lähtöä: EUR 50/matkustaja
29–14 päivää ennen risteilyn lähtöä: EUR 150/matkustaja
13–3 päivää ennen risteilyn lähtöä: 50 % risteilyn hinnasta
2–0 päivää ennen risteilyn lähtöä: 100 % (ei palautusta)

Azamara Club Cruises

–91 päivää ennen risteilyn lähtöä: EUR 50/matkustaja
90–61 päivää ennen risteilyn lähtöä: 50 % risteilyn hinnasta
60–31 päivää ennen risteilyn lähtöä: 75 % risteilyn hinnasta
30–0 päivää ennen risteilyn lähtöä: 100 % risteilyn hinnasta

 

6.1. Voinko peruuttaa risteilyni lääkärintodistuksella ilman kuluja?

Suomessa RCL Cruises Ltd:n (Royal Caribbean International, Celebrity Cruises sekä Azamara Club Cruises) risteilyn hintaan sisältyy peruutusturva. Risteilyn voi perua sairaustapauksen sattuessa. Peruutuskulut tässä tapauksessa ovat EUR 40/henkilö. Peruutusturva myönnetään WLC:lle toimitettua alkuperäistä lääkärintodistusta vastaan, jossa maininta matkustuskiellosta. RCL Cruises Ltd:n peruutusturva koskee sairaus- ja loukkaantumistapauksia, perheessä (isä, äiti, sisarukset, lapset tai isovanhemmat) sattuneita sairaus- ja kuolemantapauksia tai samassa hytissä majoittuville sattuneita sairaus- tai kuolemantapauksia.

Suosittelemme ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus. Vakuutusten kattavuudessa voi olla eroja, joten tarkista tämä omalta vakuutusyhtiöltäsi.

 

6.2. Mitkä ovat varustamon ChoiceAir-lentojen peruutusehdot?

Mikäli olette varanneet kauttamme varustamon ChoiceAir –lennot, sovelletaan niihin seuraavia peruutusehtoja:

REFUNDABLE -hintaiset lennot: Maksut risteilyn loppulaskun yhteydessä. Lennot voi peruuttaa viimeistään 30 pv ennen lennon lähtöä, jolloin peruutuskulu on EUR 50/henkilö. Refundable – hintaiset lennot on merkitty risteilytarjoukseen ja risteilyvahvistukseen merkinnällä [REF].

NON-REFUNDABLE -hintaiset lennot: Maksettu suoraan varustamolle asiakkaan luottokortilla. Ei palautusta mikäli lennot/risteily perutaan. Non-Refundable –hintaiset lennot on merkitty risteilytarjoukseen ja risteilyvahvistukseen merkinnällä [NON-REF].

Lentolipun hintaan sisältyy kaikki ne verot ja viranomaismaksut, jotka on mahdollista maksaa ennen lentoa. Matkustaja on velvollinen maksamaan mahdolliset muut maksut matkan aikana (mm. joissakin maissa paikan päällä maksettava lentokenttävero). Lentoyhtiöt saattavat periä erillistä lisämaksua mm. ruumassa kuljetettavasta matkatavarasta, lähtöselvityksestä palvelutiskillä, tarjoilusta lennolla ja muista lisäpalveluista. Tutustu kyseisen lentoyhtiön lisämaksuihin ennen matkalle lähtöäsi!

Jos lentoja ei ole varattu varustamon kautta, asiakas on itse vastuussa risteily- ja lentoaikataulujen yhteensovittamisesta niin meno- kuin paluumatkalla.

 

7. Yhden hengen hytti/sviitti (hytti/sviitti yhden hengen käyttöön)

Yhden hengen hytin lisämaksu on 200%.

Yhden hengen hytin hinnoittelu: 2 x Risteily (Cruise Fare) + 2 x Satamamaksut (Port Taxes) + 1 x Palvelurahat (Gratuities/Tips) + 1 x Paikallisverot (Goverment Fees).

Tämä hinnoittelu astuu voimaan myös siinä tapauksessa jos 2 tai useamman hengen varauksesta samassa hytissä perutaan muut matkustajat, niin että hyttiin jää matkustajaksi vain yksi henkilö. Varustamo uudelleen hinnoittelee automaattisesti jo vahvistetun varauksen yo. hinnoittelun mukaisesti.

Osassa laivoista on myös varattavissa varsinaisia yhden hengen hyttejä, joissa yhden hengen lisämaksua (+200%) ei veloiteta.

 

8. Lähtöselvitys satamassa

Jokainen risteilylle lähtijä on itse vastuussa laivaan saapumisestaan lähtösatamassa. Mikäli matkustaja ei ole sataman lähtöselvityksessä viimeistään 90 minuuttia ennen laivan aikataulun mukaista lähtöaikaa, katsotaan varaus peruuntuneeksi (NoShow). Katso peruutusehdot, kohta 6.

 

9. Laivan luottokortti ”SeaPASS -card”

Laivalla ei käytetä käteistä rahaa, vaan kaikki juomat, ostokset ja palvelut maksetaan laivanluottokortilla. Laivanluottokortti aktivoidaan käyttöösi omalla kansainvälisellä luottokortilla tai laivalla käteistakuusummalla (USD 150/matkustaja). SeaPASS -kortti toimii maksukorttina laivalla, hytin avaimena sekä kulkulupana pysähdyssatamissa laivasta/laivaan. SeaPASS -kortti tulee kaikille matkustajille, myös lapsille ja sylilapsille.

 

10. Palvelumaksut/tarjoilupalkkiot (Gratuities/Tiping)

Pakolliset palvelurahat sisältyvät risteilyn hintaan ja se sisältää hyttipalvelijan, illallisravintoloiden tarjoilijat, aputarjoilijat, hovimestarit ja Maitre ’d (ravintolapäällikkö). Baarimestarit ja juomatarjoilijat sekä spa-henkilökunta saavat tippinsä (+18 %) automaattisesti maksaessasi palveluista laivanluottokortilla.

Ennakkoon maksettavat, hintaan sisältyvät palvelurahat

Royal Caribbean: USD 13,50/matkustaja/päivä (sviitissä USD 16,50/matkustaja/päivä)

Celebrity Cruises: USD 13,50/matkustaja/päivä (Aqua Class & Concierge Class USD 14,00/matkustaja/päivä sekä sviiteissä USD 17,00/matkustaja/päivä)

Azamara Club Cruises: Palvelurahat sisältyvät risteilyn hintaan.

Muistathan, että palvelurahat (tipit) ovat henkilökunnan palkkaa – ei siis ylimääräistä rahaa. Mikäli palvelurahoja ei ole sisällytetty risteilyn hintaan (pre-paid), tullaan ne lisäämään automaattisesti laivalla matkustajien SeaPASS -luottokortille. Palvelurahojen maksamisesta voi kieltäytyä vain erittäin painavista syistä ja jokainen tapaus tutkitaan laivalla ennen kuin palvelurahamaksuista voi kieltäytyä.

 

11. Mikä on risteilyjen ikäraja?

Lasten tulee olla vähintään 6 kuukauden ikäisiä risteilyn lähtöpäivänä, ikä lasketaan risteilyn ensimmäisestä päivästä. Joillakin pidemmillä risteilyreiteillä lapsen tulee olla vähintään 12 kuukauden ikäinen. Tämä koskee risteilyjä, joilla on 3 tai enemmän meripäiviä peräkkäin. Alle 18-vuotiaat eivät voi matkustaa risteilyllä tai olla omassa hytissä, ellei samassa hytissä ole vanhemmat/huoltajat tai joku muu 18-vuotta täyttänyt. Alle 18-vuotiaan hytin tulee olla täysi-ikäisen vanhemman tai valvojan hytin vieressä tai sitä suoraan vastapäätä.

Alaikäinen, joka ei ole täyttänyt 18 vuotta risteilyn alkaessa, saa tulla laivalle vain toisen vanhempansa tai huoltajansa kanssa. Vaihtoehtoisesti hän voi matkustaa suuremman ryhmän mukana, jossa ainakin yksi henkilö on täyttänyt 21 vuotta ja on alaikäisen matkustajan vanhemman tai huoltajan valtuuttama ja asuu tämän kanssa samassa hytissä. Valtuutus tulee esittää kirjallisena ja allekirjoituksella vahvistettuna. Jollei kirjallista vahvistusta voida esittää, alaikäisen ei sallita nousta laivaan tai osallistua risteilylle.

Huom! USAsta ja Kanadasta lähtevillä risteilyillä ikäraja omalle hytille on 21-vuotta! (esim. Karibian risteilyt).

We Love Cruises Oy eikä varustamo ota vastuuta matkan peruuntumisesta aiheutuneista kuluista tai korvaa matkan hintaa alaikäiselle, matkan maksaneelle henkilölle tai henkilölle, jonka oli tarkoitus matkustaa alaikäisen kanssa, jos peruutus johtuu puutteellisesta valtuutusasiakirjasta.

Avioituneet parit voivat ottaa hytin, jos he ovat 18-vuotiata. Heidän tulee esittää vihkitodistus varausta tehdessään sekä sataman lähtöselvityksessä. Laivalla on oleskelualueita, joissa on ikäraja. Täydellinen selvitys oleskelutilojen ikärajoista löytyy laivan päiväohjelmasta.

 

12. Mitä jos lapsi matkustaa ilman vanhempia tai huoltajia, tai lapsella on eri sukunimi kuin vanhemmilla tai huoltajilla?

Jos alle 21-vuotias (USA) tai alle 18-vuotias (muut maat) lapsi matkustaa vanhempien tai huoltajien kanssa, joilla on eri sukunimi kuin lapsella.

(A) Tarvitsette mukaan lapsen virkatodistuksen englanniksi (ent. syntymätodistus)

  • Virkatodistuksen saa maistraatista tai seurakunnan toimistosta (kirkkoherranvirasto).
  • Seurakunnalta virkatodistuksen voi tilata netistä hintaan EUR 8,00 tai käymällä Keskusrekisterissä, osoite: Kolmas linja 22 B, 00530 Helsinki.
  • Virkatodistusta tilattaessa mainitse käyttötarkoitus: Ulkomaan viranomainen – englanti
  • Virkatodistuksesta selviää lapsen vanhempien nimet. Varustamo vaatii tämän todistuksen, sillä lapsen passissa ei näitä tietoja ole.

Jos alle 21-vuotias (USA) tai alle 18-vuotias (muut maat) lapsi matkustaa ilman vanhempia esim. ystävien, tuttavaperheen tai isovanhempien kanssa.

  • Lähtöselvityksessä tulee esittää lapsen passi (tarvittaessa viisumi).
  • Vanhempien allekirjoituksella varustettu vapaamuotoinen matkustuslupa englanniksi, siitä että lapsella on lupa matkustaa tämän matkaseurueen kanssa
  • Kopio allekirjoittaneen vanhemman passista (kohta C).
  • Lapsen virkatodistus (kohta A).

Sen lisäksi lapsen seurassa matkustavalla aikuisella tulee olla juridisesti pätevä Vahvistuskirje (Notorized Letter), (kohta B). Kirjeessä täytyy olla myös lupa välittömiin lääkärin määräämiin lääketieteellisiin toimenpiteisiin tarpeen vaatiessa. Jos lapset matkustavat adoptiovanhempien kanssa tulee mukana olla dokumentti, joka todistaa, että he ovat lapsen huoltajia.

(B) Notorized Letter

(C) Lapsen vanhempien passien valokopiot kuvasivusta

  • Tämä vain, jos lapsen vanhemmat/huoltajat eivät ole mukana samalla risteilyllä.

Kaikki dokumentit tulee olla englanniksi ja ne tulee esittää lähtöselvityksessä lähtöpäivänä.

Varustamo noudattaa USA:n lainsäädäntöä. Varustamon & USA:n lain asettamat säännökset ja määräykset koskevat risteilyillä kaikkia kansallisuuksia, riippumatta siitä millä alueella laiva risteilee.

We Love Cruises Oy eikä varustamo ota vastuuta matkan peruuntumisesta aiheutuneista kuluista tai korvaa matkan hintaa alaikäiselle, matkan maksaneelle henkilölle tai henkilölle, jonka oli tarkoitus matkustaa alaikäisen kanssa, jos peruutus johtuu puutteellisesta valtuutusasiakirjasta.

 

13. Oletko raskaana?

Jos olet raskaana, voit matkustaa 23. raskausviikolle saakka. Jos ylität 24. raskausviikon matkan aikana, et voi valitettavasti lähteä risteilylle. Huom! Jos lähdet risteilylle raskaana (raskausviikot alle 24), tulee sinun esittää lähtöselvityksessä lääkärintodistus englanniksi, josta käy ilmi raskausviikot ja että olet hyvässä kunnossa matkustaaksesi.

 

14. Voinko muuttaa varaustietojani sen jälkeen, kun matka on vahvistettu?

Kyllä, jos muutostoiveesi on mahdollinen. Voit tehdä matkapäivää, risteilyalusta, hyttikategoriaa tai matkan pituutta koskevia muutoksia 42 päivää ennen matkaa, ja niistä peritään muutosmaksuna EUR 50/henkilö. Jos muutokset tehdään 41 päivää tai vähemmän ennen risteilyn lähtöpäivää, katsotaan muutokset risteilyn peruutukseksi ja uuden tilaukseksi ja niitä käsitellään kuten uutta varausta. Katso kohdan 6 sääntöjä matkan peruuttamisesta. Nimenmuutokset risteilylle maksavat EUR 50 ja ne voidaan tehdä aina 4 päivää ennen risteilyn alkua saakka.

 

15. Mitä tietoja minun täytyy ilmoittaa?

Kaikkina aikoina laivayhtiön on täytynyt toimittaa eteenpäin tietty informaatio vieraistaan Yhdysvaltojen maahantuloviranomaisille, lentoyhtiöille ja muille mahdollisille oikeusviranomaisille. USA:n uudet turvallisuuslait vaativat risteilyvarustamoita toimittamaan sovitut henkilötiedot amerikkalaisille viranomaisille. Voidaksesi täyttää internetissä oman SetSailPASS -dokumenttisi, maksusi täytyy olla rekisteröitynyt vähintään 14 päivää ennen lähtöä.

SetSailPASS -dokumenttiin kirjataan henkilötiedot, passin numero, yhteyshenkilön numero, johon voi ottaa yhteyttä hätätapauksissa. Tiedot voi täyttää myös vasta lähtöselvityksen yhteydessä. Saat tarkempaa tietoa matkaa varatessasi.

Jos antamasi tiedot ovat puutteellisia tai vääriä, voidaan sinulta estää pääsy laivalle, maahantulo USA:han tai pääsy lennolle. Emme voi ottaa vastuuta, jos näin käy. Emme palauta matkan hintaa, emmekä maksa korvauksia. Sinun täytyy itse järjestää paluumatka ja varustamoiden puolelta on voimassa normaalit peruutussäännöt, katso kohta 9.

 

16. Passi- ja viisumivaatimukset

Muistathan varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Karibian kohteisiin ei Suomen kansalainen tarvitse viisumia. Voit olla suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi riippumatta millä risteilyllä (myös EU:n sisäiset risteilyt) matkustetaan. Huom! Passin tulee olla voimassa vähintään kuusi (6) kuukautta matkan päättymisen jälkeen.

Huom! USA:n viranomaismääräysten mukaisesti jokaisella maahan saapuvalla Suomen kansalaisella tulee olla oma, koneellisesti luettava passi ja siinä tulee olla digitaalinen valokuva. Passi on koneellisesti luettava, kun sen tietosivun alalaidassa on kaksi tekstiriviä, joissa on passia koskevat tiedot merkittynä kirjaimin ja > -merkein. Tällaisella passilla voi matkustaa USA:han niin kauan kuin passi on voimassa ja muuten kunnossa. 26.10.2006 jälkeen myönnetyissä passeissa tulee lisäksi olla biotunniste, johon passin haltijan henkilötiedot on integroitu. Kaikki Suomessa myönnetyt uudet 5 vuoden ja vanhat 10 vuoden passit täyttävät nämä edellytykset.

Useissa maissa (esim. USA) kaikki maahantulijat kuvataan ja heiltä otetaan sormenjäljet. Lentoyhtiöt ovat velvoitettuja EU-komission päätöksen perusteella antamaan tiettyjen maiden (mm. USA) maahantuloviranomaisille pääsyn jokaisen matkustajan varaus- ja lentotietoihin. Tietoja käytetään turvallisuustarkoituksiin. USA:n tulli- ja rajavartiolaitos (Department of Homeland Security / Customs and Border Protection) on ottanut käyttöön elektronisen hyväksymismenettelyn USA:han matkaavia varten.

ESTA – matkustushyväksyntä USA:han

Risteilyt jotka alkavat tai päättyvät tai pysähtyvät USA:ssa, tulee matkustajan tehdä ESTA-hyväksyntä Internetin kautta viimeistään 72 tuntia ennen matkaansa. 8.9.2010 alkaen ESTA-hyväksyntä on maksullinen. Maksun suuruus on USD 14/matkustaja ja se peritään luottokorttimaksuna hakemuksen yhteydessä. ESTA-hyväksyminen on voimassa kaksi vuotta tai lyhemmän ajan, mikäli passi vanhenee ennen sitä tai passin tiedot muuttuvat. ESTA-hyväksynnän puuttuessa voidaan matkustajilta evätä pääsy lennolle tai risteilylle. ESTA hakemuksen voi tehdä tästä.

Matkustajien nimet tulee varustamon varausjärjestelmään (sekä lentolippuun) juuri sellaisessa muodossa kuin se lukee passisi koneellisesti luettavassa osiossa passin kuvasivun alareunassa (esim. Haemaelaeinen). Lennolle tai risteilylle lähtösi voidaan estää, mikäli varustamon varausjärjestelmässä (ja lentolipussa) on eri nimi kuin passissa.

Joissakin maissa vaaditaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, jos nouset maihin risteilyn aikana. Tähän tarkoitukseen soveltuu hyvin esimerkiksi valokopio passin kuvasivusta tai muu virallinen, valokuvallinen henkilöllisyystodistus.

 

17. Reklamaatiot ja niiden määräajat

Jos koet, että et ole saanut risteilyllä sopimuksen mukaista palvelua, tulee sinun ilmoittaa siitä välittömästi. Jos risteilyvarustamo on vastuussa kyseessä olevasta valituksesta, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä välittömästi jo laivalla tai heti, kuin valituksen aihe on syntynyt. Reklamaatio toimitetaan varustamolle aina kirjallisessa muodossa, viimeistään kuukausi matkan päättymisen jälkeen. Risteilyvarustamo käsittelee valituksen ja lähettää sinulle kirjallisen vastauksen. Reklamaation tulee olla yhden tai useamman matkalle osallistuneen allekirjoittama. Reklamaatio lähetetään sähköpostilla osoitteeseen: custservice.nordic@rccl.com

 

18. Miten huomioidaan myöhästymiset, hintojen tai matkareittien muutokset?

Varustamo ei voi luonnollisestikaan taata aina, että laivat käyvät kaikissa ilmoitetuissa satamissa tai seuraavat ennalta ilmoitettua risteilyreittiä. Varustamolla on oikeus vaihtaa toiseen laivaan tai laivan kapteeni voi muuttaa pysähdyskohteita jo risteilyn alettua. Varustamo ei voi taata ennalta esitettyjä saapumis- ja/tai lähtöaikoja satamista. Muutoksissa otetaan aina huomioon risteilymatkustajien edut ja turvallisuus, mutta muutoksia ei korvata.

 

19. Force Majeure

Kun vallalla ovat olosuhteet, joita varustamo ei voi hallita (Force Majeure), ei varustamo ota vastuuta, maksa korvauksia tai kompensaatiota, jos risteily tai muut varustamon lupaamat palvelut – joita varustamo on luvannut tarjota tai järjestää – peruuntuvat.

Kun puhumme olosuhteista, jotka eivät ole varustamon hallinnassa, tarkoitetaan tilanteita joissa varustamo tai kyseessä olevan palvelun toimittaja joutuvat tilanteeseen, jota ei ole voitu estää tai ennustaa kaikista varmennustoimenpiteistä huolimatta. Hallitsemattomiin tilanteisiin kuuluvat Force Majeure -tilanteet eli sota tai sodanjulistus, terroriteot tai niiden uhka, mellakat tai levottomuudet, lakot, luonnon- tai ydinkatastrofit, tulipalot, epäsuotuisat sääolosuhteet, terveysuhat ja epidemiat.

 

20. Mitä muita ehtoja lomalla on?

Osassa näissä ehdoissa on lentoyhtiöillä ja muilla palveluntarjoajilla omia lomaasi koskevia ehtoja. Osa näistä ehdoista voi olla rajoittavia tai haitata lentoyhtiötä tai muita palveluntarjoajia, jolloin kohdallasi toimitaan kansainvälisten oikeussääntöjen mukaan.

 

21. Painovirheet ja muutokset

Huomioi, että nettisivuillamme sekä painetussa materiaalissa mainitut tiedot ja hinnat voivat muuttua. On tärkeää, että käyt läpi kaikki valitsemasi matkan yksityiskohdat risteilytarjouksesta ja varausvahvistuksesta.

 

22. Mistä olen itse vastuussa?

Vastuullasi on huolehtia, että kaikilla kanssasi matkustavilla on voimassa oleva passi, mahdollisesti tarvittavat viisumit ja muut matka-asiakirjat. Jokainen matkustaja (huoltaja, kun kyseessä on alaikäinen) on vastuussa ja korvausvelvollinen kaikista tahallaan, vahingossa tai laiminlyönnistä johtuvista syistä laivalle, sen sisustukselle tai varusteille aiheuttamistaan vahingoista.

 

23. Mitkä ovat varustamoiden (Royal Caribbean International, Celebrity Cruises sekä Azamara Club Cruises) vastuun rajat?

Varustamon vastuu ei jatku laivan ulkopuolella. Varustamo irtisanoutuu kaikesta matkatavaroille tapahtuneesta katoamisista tai vahingoista, loukkaantumisista ja kuolemantapauksista, jotka johtuvat asiakkaan omasta toiminnasta tai toiminnan puutteesta tai itsenäisten alihankkijoiden, kuten lentoyhtiön, hotellin, retkenjärjestäjän, ravintolan, kuljetusyrityksen tai muun palveluntarjoajan laiminlyönneistä. Kaikki, mitä itsenäisiltä alihankkijoilta on tilattu asiakkaalle, on asiakkaan omalla riskillä.

Henkilöiden, jotka ovat tehneet risteilyohjelman sisältävän matkavarauksen, jossa lähtö tai paluu tapahtuu EU:n jäsenvaltion alueella, on varustamon vastuu rajoitettu EU Asetuksen 392/2009 mukaisesti kuoleman, henkilövahingon tai matkatavaravahingon osalta.

Yhteenveto

Vastuu merionnettomuuden aiheuttaman matkustajan kuoleman tai henkilövahingon aiheuttamasta menetyksestä on enintään 250 000 erityistä nosto-oikeutta (SDR) matkustajaa kohti kussakin erillisessä tapauksessa, jollei kyseessä oleva tapahtuma ole Ateenan yleissopimuksessa mainittu, kuten:

  • on aiheutunut sotaan, vihollisuuteen, sisällissotaan tai kapinaan liittyneestä teosta tai poikkeuksellisesta, väistämättömästä ja ylivoimaisesta luonnonilmiöstä; tai
  • on kokonaan aiheutunut kolmannen osapuolen teosta tai laiminlyönnistä, jonka tarkoituksena on ollut tapahtuman aiheuttaminen. Jos ja siltä osin kuin menetys ylittää edellä mainitun enimmäismäärän, vastaamme menetyksestä 400 000 SDR:ään saakka, jollemme osoita, ettei menetyksen aiheuttanut tapahtuma johtunut meidän tuottamuksestamme tai laiminlyönnistämme. Vastuu matkatavaran menetyksestä tai vahingoittumisesta on enintään 3 375 SDR:ää matkustajaa kohti kunkin yksittäisen kuljetuksen osalta ja käsimatkatavaran menetyksestä tai vahingoittumisesta on enintään 2 250 SDR:ää matkustajaa kohti kunkin yksittäisen kuljetuksen osalta kun matkatavarat on luovutettu varustamon kuljetettavaksi.