We Love Cruises logo
Risteilyn varaus- ja peruutusehdot: Silversea Cruises

Vastuullinen matkanjärjestäjä:

SILVERSEA CRUISES UK LTD
Osoite: Fourth Floor, Chancery Exchange, 10 Furnival Street, London EC4A 1AB, Englanti (UK).
Risteilyvarustamolla on matkustajien, Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KVV) vaatimat matkustajien takuumaksut Englannissa ja ne kattavat myös suomalaiset risteilymatkustajat..

We Love Cruises Oy (jäljempänä WLC) toimii kansainvälisen matkanjärjestäjän (Silversea Cruises UK Ltd.) välittäjänä. Kaikki risteilyyn liittyvät asiat (muutokset, peruutukset, kysymykset jne.) tulee aina hoitaa WLC:n kautta. Varustamo ei tee muutoksia WLC:n tekemiin risteilyvarauksiin asiakkaan pyynnöstä, poikkeuksena varustamon nettisivujen kautta ostettavat lisämaksulliset palvelut.

1. Kuinka teen alustavan risteilyvarauksen?

Ota yhteyttä varauspalveluumme: puhelin 0400 157 374 tai sähköpostitse: info@welovecruises.fi. Puhelinpalvelumme palvelee arkisin klo 10:00-17:00. Sähköposteihin vastaamme joskus poikkeuksellisesti myös viikonloppuisin ja pyhisin.

Voit tehdä alustavan risteilyvarauksen myös kotisivujemme risteilyhakukoneen kautta: www.welovecruises.fi

Tekemällä alustavan varauksen hyväksyt nämä risteilyn varaus- ja peruutusehdot sekä tietosuojakäytäntömme.

2. Kuinka vahvistan alustavan varaukseni?

Kun teet alustavan risteilyvarauksen, on matkakauppa avoin 1–7 päivää riippuen risteilyn lähtöpäivästä ja varustamon antamasta miettimisajasta (option date). Saat risteilytarjouksen/alustavan varauksen sähköpostiisi.

Kun haluat vahvistaa risteilyvarauksesi, tulee se tehdä sähköisesti tästä linkistä.
Vahvistuksen yhteydessä sinun tulee varmista, että kaikkien matkustajien nimet, vastaavat passeissa olevia nimiä täsmälleen. (valokuvan oikealla puolella, sisältäen skandikirjaimet Ä,Ö ja Å jne.) Alustavassa varauksessa kohdassa Matkustajat on skandikirjaimet korvattu (Ä=AE, Ö=OE, Å=AA jne.), passin alareunassa olevia sähköisestiluettavia APIS-tietoja vastaaviksi.

Jos emme ole saaneet vahvistustasi ennen risteilytarjouksen alareunassa ilmoitettua määräpäivää & kellonaikaa (option date), risteilyvaraus peruuntuu automaattisesti kuluitta.

Risteilyn hinnat vaihtelevat kysynnän ja tarjonnan mukaan, emmekä voi taata alun perin nettisivuillamme ilmoittamaamme risteilyhintaa, mikäli alustavaa risteilyvarausta ei ole tehty. Hinta “jäätyy” kun alustava varaus on tehty.

Vahvistettuanne alustavan varauksen syntyy matkakauppa. Tämän jälkeen risteilyvaraus ja -maksujen maksuaikataulu on sitova ja lähetämme sähköpostiisi vielä risteilyvahvistuksen.
Emme ota vastuuta risteilyn vahvistamisen jälkeen ilmenevistä virheistä. Lisätietoa vahvistuspäivämäärän jälkeen tehtävistä muutoksista tai peruutuksista, katso kohta 6.

3. Alennukset ja tarjoukset

Silversea Cruises varustamolla on useita myyntitoimistoja ympäri maailmaa ja jokaisella on omia alueellisia tarjouksia. Muistutamme, että tarjoukset voivat olla voimassa vain paikallisesti ko. maassa ja koskevat vain sitä maata, mistä matka varataan ja missä maassa asiakas asuu. Sen vuoksi näitä alennuksia ei välttämättä voi yhdistää muihin tarjouksiin.

4. Koska maksan?

Matkasopimus syntyy, kun tilaaja (matkustaja) on vahvistanut matkan tällä lomakkeella. Vahvistamisen jälkeen asiakas maksaa varustamon määrittelemän ennakkomaksun. Matka maksetaan etukäteen WLC:lle. WLC välittää kaikki risteilymaksut varustamolle heidän antamien maksuaikataulujen mukaisesti.

4.1. Varausmaksu (ennakko-)

Varausmaksu suoritetaan heti vahvistamisen yhteydessä:

DOOR-TO-DOOR -varaukset (D2D): 25% matkanhinnasta / henkilö
PORT-TO-PORT -varaukset (P2P) : 15% matkanhinnasta / henkilö
Tarkista varausmaksut WLC:n alustavasta varauksesta tai WLC:n risteilyvahvistuksesta.

Mikäli varausmaksun ja loppumaksujen eräpäivien välissä on vähemmän kuin 95 päivää, ei ennakkomaksua suoriteta erikseen, vaan koko risteilyn hinta erääntyy maksettavaksi loppumaksujen aikataulun mukaisesti.

4.2. Loppumaksut

Loppumaksujen eräpäivät:

DOOR-TO-DOOR -varaukset (D2D): 125 päivää ennen lähtöä
PORT-TO-PORT -varaukset (P2P) : 155 päivää ennen lähtöä

Loppumaksujen lasku lähetetään teille sähköpostilla noin 2 viikkoa ennen eräpäivää.

  • Laivayhtiö/varustamo voi ennakkoon ilmoittamatta korottaa risteilyhintoja. Tämä ei koske vahvistettuja varauksia. Varustamo voi korottaa vahvistettujen varauksien risteilynhintaa jälkikäteen vain pakottavissa tapauksissa, esim. polttoaineen suurissa hinnan korotuksissa.
  • Verkkokaupassamme voitte maksaa seuraavilla luottokorteilla: Amex, JCB, Master Card ja Visa.
  • Emme peri kuluttajilta luottokorttimaksuista lisämaksua.
  • Pyytäkää asiakaspalvelustamme ohjeet verkkokauppaamme luottokorttimaksua varten.

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai luottokorttilaskulla ja välittää maksun WLC:lle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2, Lutakonaukio 7, 40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830, www.paytrail.com

5. Mitä hintaan sisältyy?

VARUSTAMON HINTAPAKETIT

  • ”PORT-TO-PORT” -hintaan sisältyy vain risteily ja risteilyn aikaiset palvelut. Asiakas hoitaa itse lennot, majoitukset ja kuljetukset.
  • ”DOOR-TO-DOOR” -hintaan sisältyy lennot, kuljetukset, hotellit (mikäli lentojen aikataulu sen vaatii) sekä risteily ja risteilyn aikaiset palvelut.

Risteilyn hintaan sisältyy

  • Kaikki ateriat laivalla (10-12 ateriaa päivässä)
  • 24H hyttipalvelu
  • Juomat laivalla. Suurin osa alkoholijuomista maksuttomia (House Call).
  • Hytin minibaari täydennetään toiveidenne mukaisesti
  • Ohjelmat/show’t ja aktiviteetit laivalla
  • Kuljetukset pysähdyssatamissa laivalta satamaan ja takaisin, mikäli laiva ei laiturissa.
  • Kuljetukset pysähdyssatamissa laivalta kaupungin keskustaan ja takaisin, mikäli laiva ei pääse pysähdyssataman keskustassa laituriin.
  • Liikuntaohjelmat, kuntosali, pore- ja uima-altaat sekä saunat.
  • Pakolliset satamamaksut ja –verot.
  • Wi-Fi nettiyhteys
  • Sviittipalvelijan ja tarjoiluhenkilökunnan palvelurahat (gratuities/tips).
  • Osassa risteilyistä pysähdyskohteissa yksi retki per päivä per henkilö.
  • Osassa risteilyistä myös lennot Helsinki – lähtösatama /tulosatama Helsinki (1)

Risteilyn hintaan ei sisälly

  • Lennot lähtösatamaan/tulosatamasta.(1)
  • Majoitukset ennen risteilyä/risteilyn jälkeen.(1)
  • Kuljetus lähtösatamassa/tulosatamassa.(1)
  • Erikoisravintoloiden katemaksut.
  • Muut retket satamissa.
  • Henkilökohtaisetkulut, kuten ostokset laivan myymälöissä, Spa-palvelut, parturi-kampaamopalvelut ja terveydenhoitopalvelut.

(1) Sisältyy ”DOOR-TO-DOOR” -hintaan. Mainittu erikseen risteilytarjouksessa/-vahvistuksess

Hinnat on annettu euroina, ellei muuta ole mainittu. Hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on mainittu kohdassa 5

6. Mitkä ovat risteilyn peruutusehdot?

Jos sinä itse, tai joku matkaseurueestasi ei voi lähteä varatulle ja vahvistetulle risteilylle, ole ystävällinen ja ilmoita asiasta meille pikaisesti.

Vahvistetun risteilyvarauksen peruuttaminen

Asiakkaan peruuttaessa matkavarauksensa katsotaan peruutusajankohdaksi se hetki, jolloin WLC saa tiedon peruutuksesta kirjallisesti. Peruutus tulee tehdä kirjallisesti alla olevan linkin kautta WLC:n aukioloaikana arkisin klo 10.00–17.00. Mikäli kyseessä on lähilähtö (lähtöön 0-3 päivää) ja peruutus tapahtuu WLC:n aukioloaikojen ulkopuolella, tulee peruutuksesta ilmoittaa myös suoraan varustamolle. Peruutukset tulee aina tehdä kirjallisesti tämän linkin kautta.

Huomaa, että risteilyvahvistuksessa mainitut peruutusehdot ja -kulut ovat voimassa.

Mikäli peruutusaikajakson viimeinen päivä on lauantai, sunnuntai tai arkipyhä, tulee peruutus tehdä edeltävänä arkipäivänä viimeistään klo 17:00 mennessä.

Noudatamme seuraavia varustamoiden peruutussääntöjä matkahinnan pidättämisestä peruutuksen yhteydessä:

DOOR-TO-DOOR -varaukset (D2D)

  • [Varauksen vahvistamisesta] – 121 päivää ennen risteilyn lähtöä: 25 % risteilyn hinnasta/matkustaja
  • 120–91 päivää ennen risteilyn lähtöä: 30 % risteilyn hinnasta/matkustaja
  • 90–61 päivää ennen risteilyn lähtöä: 50 % risteilyn hinnasta/matkustaja
  • 60–31 päivää ennen risteilyn lähtöä: 75 % risteilyn hinnasta/matkustaja
  • 30–0 päivää ennen risteilyn lähtöä tai NoShow: 100 % (ei palautusta)

PORT-TO-PORT-varaukset (P2P)

  • [Varauksen vahvistamisesta] – 151 päivää ennen risteilyn lähtöä: 15 % risteilyn hinnasta/matkustaja
  • 150–121 päivää ennen risteilyn lähtöä: 30 % risteilyn hinnasta/matkustaja
  • 120–91 päivää ennen risteilyn lähtöä: 50 % risteilyn hinnasta/matkustaja
  • 90–61 päivää ennen risteilyn lähtöä: 75 % risteilyn hinnasta/matkustaja
  • 60–0 päivää ennen risteilyn lähtöä tai NoShow: 100 % (ei palautusta)

6.1. Peruutusturvavakuutus

Varustamon risteilyn hintaan ei sisälly peruutusturvaa tai -vakuutusta.

Suosittelemme ottamaan matkavakuutuksen, johon sisältyy peruutusturvavakuutus. Vakuutusten kattavuudessa voi olla eroja, joten tarkista tämä omalta vakuutusyhtiöltäsi.

Varustamo ei hyväksy peruutuksia lääkärintodistuksella. Voit tarvittaessa anoa varustamon perimät peruutuskulut omalta vakuutusyhtiöltäsi.

6.2. Mitkä ovat varustamon lentojen peruutusehdot?

Mikäli olette varanneet kauttamme varustamon lennot, sovelletaan niihin seuraavia peruutusehtoja:

FLEXIBLE -hintaiset lennot: Maksut risteilyn loppulaskun yhteydessä tai lentoyhtiön niin vaatiessa 90 päivää ennen ensimmäistä lentoa. Lennot voi peruuttaa viimeistään 120 pv ennen ensimmäisen lennon lähtöä, jolloin peruutuskulu on EUR 100–300/henkilö lentoyhtiöstä riippuen.
Flexible-hintaiset lennot on merkitty risteilytarjoukseen/-vahvistukseen merkinnällä [REF].

RESTRICTED -hintaiset lennot: Maksetaan suoraan varustamolle asiakkaan luottokortilla lentovarauksen yhteydessä. Ei palautusta, mikäli matkustaja peruuttaa risteilyn/lennot.
Restricted-hintaiset lennot on merkitty risteilyvahvistukseen merkinnällä [NON-REF].

Lentolipun hintaan sisältyy kaikki ne verot ja viranomaismaksut, jotka on mahdollista maksaa ennen lentoa. Matkustaja on velvollinen maksamaan mahdolliset muut maksut matkan aikana (mm. joissakin maissa paikan päällä maksettava lentokenttävero). Lentoyhtiöt saattavat periä erillistä lisämaksua mm. ruumassa kuljetettavasta matkatavarasta, lähtöselvityksestä palvelutiskillä, tarjoilusta lennolla ja muista lisäpalveluista. Tutustu kyseisen lentoyhtiön lisämaksuihin ennen matkalle lähtöäsi!

HUOM! Melkein poikkeuksetta varustamon kaikkiin lentohintoihin sisältyy ruumamatkatavara (1 kpl 23kg/matkustaja) sekä käsimatkatavara, ellei toisin ole mainittu.

Jos lentoja ei ole varattu varustamon kautta, asiakas on itse vastuussa risteily- ja lentoaikataulujen yhteensovittamisesta niin meno- kuin paluumatkalla.

7. Yhden hengen hytti/sviitti (hytti/sviitti yhden hengen käyttöön)

Yhden hengen hytin lisämaksu on 200%.

Yhden hengen hytin hinnoittelu: 2 x Risteily (Cruise Fare) + 2 x Satamamaksut (Port Taxes) + 1 x Palvelurahat (Gratuities/Tips) + 1 x Paikallisverot (Goverment Fees).

Tämä hinnoittelu astuu voimaan myös siinä tapauksessa jos 2 tai useamman hengen varauksesta samassa hytissä perutaan muut matkustajat niin, että hyttiin jää matkustajaksi vain yksi henkilö. Varustamo uudelleen hinnoittelee automaattisesti jo vahvistetun varauksen yo. hinnoittelun mukaisesti.

8. Lähtöselvitys satamassa

Jokainen risteilylle lähtijä on itse vastuussa laivaan saapumisestaan lähtösatamassa. Mikäli matkustaja ei ole sataman lähtöselvityksessä viimeistään 90 minuuttia ennen laivan aikataulun mukaista lähtöaikaa, katsotaan varaus peruuntuneeksi (NoShow). Katso peruutusehdot, kohta 6.

9. Laivan luottokortti ”KEY CARD”

Laivalla ei käytetä käteistä rahaa, vaan kaikki juomat, ostokset ja palvelut maksetaan laivanluottokortilla. Laivanluottokortti aktivoidaan käyttöösi omalla kansainvälisellä luottokortilla tai laivalla käteistakuusummalla (USD 150/matkustaja). KEY CARD -kortti toimii maksukorttina laivalla, hytin avaimena sekä kulkulupana pysähdyssatamissa laivasta/laivaan. KEY CARD -kortti tulee kaikille matkustajille, myös lapsille ja sylilapsille.

10. Palvelumaksut/­tarjoilupalkkiot (gratuities/tipping)

Pakolliset palvelurahat sisältyvät risteilyn hintaan ja se sisältää seuraavien henkilöiden palvelurahat: hyttipalvelija (Butler), illallisravintoloiden tarjoilijat, aputarjoilijat, hovimestarit, Maitre ’d (ravintolapäällikkö), baarimestarit ja juomatarjoilijat. Spa-henkilökunta saavat palvelurahansa (+20 %) automaattisesti maksaessasi palveluista laivanluottokortilla (KEY CARD).

11. Mikä on risteilyjen ikäraja?

Lasten tulee olla vähintään 6 kuukauden ikäisiä risteilyn lähtöpäivänä, ikä lasketaan risteilyn ensimmäisestä päivästä. Joillakin pidemmillä risteilyreiteillä lapsen tulee olla vähintään 12 kuukauden ikäinen. Tämä koskee risteilyjä, joilla on 3 tai enemmän meripäiviä peräkkäin.

Lapset: USA/Kanada alle 21-vuotiaat, muut maat alle 18-vuotiaat

Lapset eivät voi matkustaa risteilyllä tai olla omassa hytissä, ellei samassa hytissä ole vanhemmat/huoltajat tai joku muu aikuinen. Alaikäisille voidaan varata oma hytti, mutta heidän hytin tulee olla täysi-ikäisen vanhemman tai valvojan hytin vieressä tai sitä suoraan vastapäätä.

Alaikäinen, joka ei ole täyttänyt 18 vuotta (USA/Kanada 21-vuotta) risteilyn alkaessa, saa tulla laivalle vain toisen vanhempansa tai huoltajansa kanssa. Vaihtoehtoisesti hän voi matkustaa suuremman ryhmän mukana, jossa ainakin yksi henkilö on täyttänyt 21 vuotta ja on alaikäisen matkustajan vanhemman tai huoltajan valtuuttama ja asuu tämän kanssa samassa hytissä. Valtuutus tulee esittää kirjallisena ja allekirjoituksella vahvistettuna. Jollei kirjallista vahvistusta voida esittää, alaikäisen ei sallita osallistua risteilylle.

Huom! USA:sta ja Kanadasta lähtevillä risteilyillä ikäraja omalle hytille on 21-vuotta! (esim. Karibian risteilyt).

We Love Cruises Oy eikä varustamo ota vastuuta matkan peruuntumisesta aiheutuneista kuluista tai korvaa matkan hintaa alaikäiselle, matkan maksaneelle henkilölle tai henkilölle, jonka oli tarkoitus matkustaa alaikäisen kanssa, jos peruutus johtuu puutteellisesta valtuutusasiakirjasta.

Avioituneet parit voivat ottaa hytin, jos he ovat 18-vuotiaita. Heidän tulee esittää vihkitodistus varausta tehdessään sekä sataman lähtöselvityksessä. Laivalla on oleskelualueita, joissa on ikäraja. Täydellinen selvitys oleskelutilojen ikärajoista löytyy laivan päiväohjelmasta.

12. Mitä jos lapsi matkustaa ilman vanhempia tai huoltajia, tai lapsella on eri sukunimi kuin vanhemmilla tai huoltajilla?

Jos alle 21-vuotias (USA) tai alle 18-vuotias (muut maat) lapsi matkustaa vanhempien tai huoltajien kanssa, joilla on eri sukunimi kuin lapsella.

(A) Tarvitsette mukaan lapsen virkatodistuksen englanniksi (ent. syntymätodistus)

  • Virkatodistuksen saa maistraatista tai seurakunnan toimistosta (kirkkoherranvirasto).
  • Seurakunnalta virkatodistuksen voi tilata netistä hintaan EUR 8,00 tai käymällä Keskusrekisterissä, osoite: Kolmas linja 22 B, 00530 Helsinki.
  • Virkatodistusta tilattaessa mainitse käyttötarkoitus: Ulkomaan viranomainen – englanti
  • Virkatodistuksesta selviää lapsen vanhempien nimet. Varustamo vaatii tämän todistuksen, sillä lapsen passissa ei näitä tietoja ole.

Jos alle 21-vuotias (USA) tai alle 18-vuotias (muut maat) lapsi matkustaa ilman vanhempia esim. ystävien, tuttavaperheen tai isovanhempien kanssa.

  • Lähtöselvityksessä tulee esittää lapsen passi (tarvittaessa viisumi).
  • Vanhempien allekirjoituksella varustettu vapaamuotoinen matkustuslupa englanniksi, siitä että lapsella on lupa matkustaa tämän matkaseurueen kanssa
  • Kopio allekirjoittaneen vanhemman passista (kohta C).
  • Lapsen virkatodistus (kohta A).

Sen lisäksi lapsen seurassa matkustavalla aikuisella tulee olla juridisesti pätevä Vahvistuskirje (Notorized Letter), (kohta B). Kirjeessä täytyy olla myös lupa välittömiin lääkärin määräämiin lääketieteellisiin toimenpiteisiin tarpeen vaatiessa. Jos lapset matkustavat adoptiovanhempien kanssa tulee mukana olla dokumentti, joka todistaa, että he ovat lapsen huoltajia.

(B) Notorized Letter

(C) Lapsen vanhempien passien valokopiot kuvasivusta

  • Tämä vain, jos lapsen vanhemmat/huoltaja(t) eivät ole mukana samalla risteilyllä.

Kaikki dokumentit tulee olla englanniksi ja ne tulee esittää lähtöselvityksessä lähtöpäivänä.

Varustamo noudattaa USA:n lainsäädäntöä. Varustamon & USA:n lain asettamat säännökset ja määräykset koskevat risteilyillä kaikkia kansallisuuksia, riippumatta siitä millä alueella laiva risteilee.

We Love Cruises Oy eikä varustamo ota vastuuta matkan peruuntumisesta aiheutuneista kuluista tai korvaa matkan hintaa alaikäiselle, matkan maksaneelle henkilölle tai henkilölle, jonka oli tarkoitus matkustaa alaikäisen kanssa, jos peruutus johtuu puutteellisesta valtuutusasiakirjasta.

13. Oletko raskaana?

Jos olet raskaana, voit matkustaa 23. raskausviikolle saakka. Jos ylität 24. raskausviikon matkan aikana, et voi valitettavasti lähteä risteilylle. Huom! Jos lähdet risteilylle raskaana (raskausviikot alle 24), tulee sinun esittää lähtöselvityksessä lääkärintodistus englanniksi, josta käy ilmi raskausviikot ja että olet hyvässä kunnossa matkustaaksesi.

14. Voinko muuttaa varaustietojani sen jälkeen, kun matka on vahvistettu?

Kyllä, jos muutostoiveesi on mahdollinen. Voit tehdä matkapäivää, risteilylaivaa, hyttikategoriaa tai matkan pituutta koskevia muutoksia 95 päivää ennen matkaa, ja niistä voi varustamo periä muutosmaksuna EUR 100/henkilö. Jos muutokset tehdään 94 päivää tai vähemmän ennen risteilyn lähtöpäivää, katsotaan muutokset risteilyn peruutukseksi ja uuden tilaukseksi ja niitä käsitellään kuten uutta varausta. Katso kohdan 6 sääntöjä matkan peruuttamisesta. Nimenmuutokset risteilylle maksavat EUR 100 ja ne voidaan tehdä aina 4 päivää ennen risteilyn lähtöpäivää.

15. Mitä tietoja minun täytyy ilmoittaa?

Kaikkina aikoina laivayhtiön on täytynyt toimittaa eteenpäin tietty informaatio vieraistaan lähtömaan viranomaisille, esim. Yhdysvaltojen maahantuloviranomaisille, lentoyhtiöille ja muille mahdollisille oikeusviranomaisille. USA:n uudet turvallisuuslait vaativat risteilyvarustamoita toimittamaan sovitut henkilötiedot amerikkalaisille viranomaisille. Voidaksesi täyttää internetissä oman SetSailPASS -dokumenttisi, maksusi täytyy olla rekisteröitynyt vähintään 14 päivää ennen lähtöä.

Varustamon sähköisessä lähjtöselvityksessä varustamon nettisivuilla matkustaja ilmoittaa henkilötiedot, passin numero, yhteyshenkilön numero, johon varustamo voi ottaa yhteyttä hätätapauksissa.

Jos antamasi tiedot ovat puutteellisia tai vääriä, voidaan sinulta estää pääsy laivalle, maahantulo USA:han tai pääsy lennolle. Emme voi ottaa vastuuta, jos näin käy. Varustamo tai WLC ei palauta matkan hintaa, eikä maksa korvauksia. Sinun täytyy itse järjestää paluumatka ja varustamoiden puolelta on voimassa normaalit peruutussäännöt, katso kohta 6.

16. Passi- ja viisumivaatimukset

Muistathan varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. Karibian kohteisiin ei Suomen kansalainen tarvitse viisumia. Voit olla suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi riippumatta millä risteilyllä (myös EU:n sisäiset risteilyt) matkustetaan. Huom! Passin tulee olla voimassa vähintään kuusi (6) kuukautta matkan päättymisen jälkeen.

Matkustajien nimet tulee varustamon varausjärjestelmään (sekä lentolippuun) juuri sellaisessa muodossa kuin se lukee passisi koneellisesti luettavassa osiossa passin kuvasivun alareunassa (esim. Haemaelaeinen). Lennolle lähteminen tai risteilylle osallistumisesi voidaan estää, mikäli varustamon varausjärjestelmässä (ja lentolipussa) on eri nimi kuin passissa.

Joissakin risteilyn pysähdyskohteissa/-maissa vaaditaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, jos nouset maihin risteilyn aikana. Tällöin laivasta poistuttaessa on passi otettava mukaan laivalta. Tarkemmat tiedot saat laivan päivän ohjelmasta sekä laivan kuulutuksista.

17. Reklamaatiot ja niiden määräajat

Jos koet, että et ole saanut risteilyllä sopimuksen mukaista palvelua, tulee sinun ilmoittaa siitä välittömästi varustamolle. Jos risteilyvarustamo on vastuussa kyseessä olevasta valituksen aiheesta, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä välittömästi jo laivalla Purserin toimistoon (Guest Relations) tai heti, kuin valituksen aihe on syntynyt.

Reklamaatio toimitetaan varustamolle aina kirjallisessa muodossa, viimeistään kuukausi matkan päättymisen jälkeen. Risteilyvarustamo käsittelee valituksen ja lähettää sinulle kirjallisen vastauksen. Reklamaation tulee olla yhden tai useamman matkalle osallistuneen allekirjoittama.

Risteilyn jälkeen tehdyt reklamaatiot tulee lähettää varustamolle englanniksi sähköpostilla osoitteeseen: guestrelationsuk@silversea.com
We Love Cruises Oy ei voi tehdä reklamaatiota asiakkaan puolesta varustamolle, vaan reklamaatio tulee aina olla asiakkaan/matkustajan tekemä.

18. Miten huomioidaan myöhästymiset, hintojen tai matkareittien muutokset?

Varustamo ei voi luonnollisestikaan taata aina, että laivat käyvät kaikissa ilmoitetuissa satamissa tai seuraavat ennalta ilmoitettua risteilyreittiä. Varustamolla on oikeus vaihtaa toiseen laivaan tai laivan kapteeni voi muuttaa pysähdyskohteita ennen risteilyn alkua tai jo risteilyn alettua. Varustamo ei voi taata ennalta esitettyjä saapumis- ja/tai lähtöaikoja satamista. Muutoksissa otetaan aina huomioon risteilymatkustajien edut ja turvallisuus, mutta muutoksia ei korvata.

19. Force Majeure

Kun vallalla ovat olosuhteet, joita varustamo ei voi hallita (Force Majeure), ei varustamo ota vastuuta, maksa korvauksia tai kompensaatiota, jos risteily tai muut varustamon lupaamat palvelut – joita varustamo on luvannut tarjota tai järjestää – peruuntuvat.

Kun puhumme olosuhteista, jotka eivät ole varustamon hallinnassa, tarkoitetaan tilanteita joissa varustamo tai kyseessä olevan palvelun toimittaja joutuvat tilanteeseen, jota ei ole voitu estää tai ennustaa kaikista varmennustoimenpiteistä huolimatta. Hallitsemattomiin tilanteisiin kuuluvat Force Majeure -tilanteet eli sota tai sodanjulistus, terroriteot tai niiden uhka, mellakat tai levottomuudet, lakot, luonnon- tai ydinkatastrofit, tulipalot, epäsuotuisat sääolosuhteet, terveysuhat ja epidemiat.

20. Mitä muita ehtoja lomalla on?

Osassa näissä ehdoissa on lentoyhtiöillä ja muilla palveluntarjoajilla omia lomaasi koskevia ehtoja. Osa näistä ehdoista voi olla rajoittavia tai haitata lentoyhtiötä tai muita palveluntarjoajia, jolloin kohdallasi toimitaan kansainvälisten oikeussääntöjen mukaan.

21. Painovirheet ja muutokset

Huomioi, että nettisivuillamme sekä painetussa materiaalissa mainitut tiedot ja hinnat voivat muuttua. On tärkeää, että käyt läpi kaikki valitsemasi matkan yksityiskohdat risteilytarjouksesta ja varausvahvistuksesta.

22. Mistä olen itse vastuussa?

Vastuullasi on huolehtia, että kaikilla kanssasi matkustavilla on voimassa oleva passi, mahdollisesti tarvittavat viisumit ja muut matka-asiakirjat. Jokainen matkustaja (huoltaja, kun kyseessä on alaikäinen) on vastuussa ja korvausvelvollinen kaikista tahallaan, vahingossa tai laiminlyönnistä johtuvista syistä laivalle, sen sisustukselle tai varusteille aiheuttamistaan vahingoista.

23. Mitkä ovat Silversea Cruises varustamon vastuun rajat?

Varustamon vastuu ei jatku laivan ulkopuolella. Varustamo irtisanoutuu kaikesta matkatavaroille tapahtuneesta katoamisista tai vahingoista, loukkaantumisista ja kuolemantapauksista, jotka johtuvat asiakkaan omasta toiminnasta tai toiminnan puutteesta tai itsenäisten alihankkijoiden, kuten lentoyhtiön, hotellin, retkenjärjestäjän, ravintolan, kuljetusyrityksen tai muun palveluntarjoajan laiminlyönneistä. Kaikki, mitä itsenäisiltä alihankkijoilta on tilattu asiakkaalle, on asiakkaan omalla riskillä.

Henkilöiden, jotka ovat tehneet risteilyohjelman sisältävän matkavarauksen, jossa lähtö tai paluu tapahtuu EU:n jäsenvaltion alueella, on varustamon vastuu rajoitettu EU Asetuksen 392/2009 mukaisesti kuoleman, henkilövahingon tai matkatavaravahingon osalta.

Yhteenveto

Vastuu merionnettomuuden aiheuttaman matkustajan kuoleman tai henkilövahingon aiheuttamasta menetyksestä on enintään 250 000 erityistä nosto-oikeutta (SDR) matkustajaa kohti kussakin erillisessä tapauksessa, jollei kyseessä oleva tapahtuma ole Ateenan yleissopimuksessa mainittu, kuten:

  • on aiheutunut sotaan, vihollisuuteen, sisällissotaan tai kapinaan liittyneestä teosta tai poikkeuksellisesta, väistämättömästä ja ylivoimaisesta luonnonilmiöstä; tai
  • on kokonaan aiheutunut kolmannen osapuolen teosta tai laiminlyönnistä, jonka tarkoituksena on ollut tapahtuman aiheuttaminen. Jos ja siltä osin kuin menetys ylittää edellä mainitun enimmäismäärän, vastaamme menetyksestä 400 000 SDR:ään saakka, jollemme osoita, ettei menetyksen aiheuttanut tapahtuma johtunut meidän tuottamuksestamme tai laiminlyönnistämme. Vastuu matkatavaran menetyksestä tai vahingoittumisesta on enintään 3 375 SDR:ää matkustajaa kohti kunkin yksittäisen kuljetuksen osalta ja käsimatkatavaran menetyksestä tai vahingoittumisesta on enintään 2 250 SDR:ää matkustajaa kohti kunkin yksittäisen kuljetuksen osalta kun matkatavarat on luovutettu varustamon kuljetettavaksi.