Risteilyn varaus- ja peruutusehdot: VIVA Cruises

Vastuullinen matkanjärjestäjä:

VIVA Cruises GmbH
Heerdter Sandberg 30, D−40549 Düsseldorf, Saksa
Risteilyvarustamolla on matkustajien, Suomen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KVV) vaatimat matkustajien takuumaksut Saksassa ja ne kattavat myös suomalaiset risteilymatkustajat..

We Love Cruises Oy (jäljempänä WLC) toimii kansainvälisen matkanjärjestäjän välittäjänä. Kaikki risteilyyn liittyvät asiat (muutokset, peruutukset, kysymykset jne.) hoidetaan aina WLC:n kautta. Varustamo ei tee muutoksia WLC:n tekemiin risteilyvarauksiin.

1. Kuinka teen alustavan risteilyvarauksen?

Ota yhteyttä varauspalveluumme: puhelin 0400 157 374 tai sähköpostitse: info@welovecruises.fi.
Puhelinpalvelumme palvelee arkisin klo 10:00-17:00.
Sähköposteihin vastaamme joskus poikkeuksellisesti myös viikonloppuisin ja pyhisin.

Voit tehdä alustavan risteilyvarauksen myös kotisivujemme risteilyhakukoneen kautta: www.welovecruises.fi

Tekemällä alustavan varauksen hyväksyt nämä risteilyn varaus- ja peruutusehdot sekä tietosuojakäytäntömme.

2. Kuinka vahvistan alustavan varaukseni?

Kun teet alustavan risteilyvarauksen, on kauppa avoin 1–7 päivää riippuen risteilyn lähtöpäivästä ja varustamon antamasta miettimisajasta (option date). Saat risteilytarjouksen sähköpostiisi.

Kun haluat vahvistaa risteilyvarauksesi, voit tehdä sen sähköisesti tästä linkistä.
Vahvistuksen yhteydessä sinun tulee varmista, että kaikki nimet, jotka ilmoitat vastaavat matkalle lähtevien passeissa olevia nimiä täsmälleen. Passissa mainittua ensimmäistä nimeä käytetään kutsumanimenä.

Jos emme ole saaneet vahvistustasi ennen risteilytarjouksen alareunassa ilmoitettua määräpäivää (option date), risteilyvaraus peruuntuu automaattisesti kuluitta.

Risteilyn hinnat vaihtelevat kysynnän ja tarjonnan mukaan, emmekä voi valitettavasti taata alun perin ilmoittamaamme risteilyhintaa, mikäli alustavaa risteilyvarausta ei ole tehty.

Vahvistettuanne varauksen, on varaus sitova ja lähetämme sähköpostiisi vielä risteilyvahvistuksen.
Emme ota vastuuta risteilyn vahvistamisen jälkeen ilmenevistä virheistä. Lisätietoa vahvistuspäivämäärän jälkeen tehtävistä muutoksista tai peruutuksista, katso kohta 6.

3. Alennukset ja tarjoukset

VIVA River Cruises hintoihimme sisältyy aina kaikki varustamon kulloinkin voimassa olevat alennukset ja lisäedut.

4. Koska maksan?

Matkakauppa syntyy, kun tilaaja (matkustaja) on vahvistanut matkan tällä lomakkeella ja maksanut varusmaksun. Matka maksetaan etukäteen WLC:lle. WLC välittää kaikki risteilymaksut varustamolle heidän antamien maksuohjeiden ja maksuaikataulujen mukaisesti.

4.1. Varausmaksu (ennakko-)

Varausmaksu suoritetaan heti vahvistamisen yhteydessä:

VIVA River Cruises: 15% matkanhinnasta/henkilö

Mikäli varausmaksun ja loppumaksujen eräpäivien välissä on vähemmän kuin 35 päivää, ei ennakkomaksua suoriteta erikseen, vaan koko risteilyn hinta erääntyy maksettavaksi loppumaksujen aikataulun mukaisesti.

4.2. Loppumaksut

Loppumaksujen eräpäivät:

VIVA River Cruises: 35 päivää ennen risteilyn lähtöpäivää

Loppumaksujen lasku lähetetään teille sähköpostilla noin 2 viikkoa ennen eräpäivää.

  • Laivayhtiö/varustamo voi ennakkoon ilmoittamatta korottaa risteilyhintoja. Tämä ei koske vahvistettuja varauksia. Varustamo voi korottaa vahvistettujen varauksien risteilynhintaa jälkikäteen vain pakottavissa tapauksissa, esim. polttoaineen suurissa hinnan korotuksissa.
  • Verkkokaupassamme voitte maksaa seuraavilla luottokorteilla: Amex, Diners Club, JCB, Master Card ja Visa. Emme peri kuluttajilta luottokorttimaksuista lisämaksua.

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun WLC:lle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2, Lutakonaukio 7, 40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830, www.paytrail.com

5. Mitä hintaan sisältyy?

Risteilyn hintaan sisältyy

  • Täysihoitoruokailut: aamiaisbuffet, lounas, päivällinen (pöytiin tarjoiltu monen ruokalajin menu) sekä välipalat. Ravintolassa on vapaa istumajärjestys ja joustavat ruokailuajat.
  • Alkoholittomat juomat (mineraalivesi, virvoitusjuomat, mehut, erikoiskahvit, tee, kaakao)
  • Valikoima alkoholijuomia (kuohuviini, aperitiivi, valkoviini, punaviini, rosé, samppanja, valikoima oluita, cocktailit, väkevät ja liköörit)
  • Kerran risteilyn aikana valikoima makeita ja suolaisia herkkuja kuten skonsseja, kerrosleipiä, kuppikakkuja, suklaita, macaron-leivoksia ja erikoisteet
  • Päivittäin täytettävä hytin minibaari
  • WiFi -nettiyhteyden. Huomioithan, että verkossa ja signaalissa voi olla rajoitteita riippuen laivan matkustusalueesta.
  • Rituals (tai vastaava) hyvinvointituotteet hytissä
  • Pakolliset satamamaksut ja –verot.
  • Hyttipalvelijan ja tarjoiluhenkilökunnan tarjoilupalkkiot (gratuities/tips).
  • Jokaisessa hytissä on uudelleenkäytettävä VIVA Cruise vesipullo, jonka voi täyttää laivan vesipisteillä tai baarissa. Pullon saa viedä tuliaisena kotiin.

Risteilyn hintaan ei sisälly

  • Kuljetukset/lennot lähtösatamaan/tulosatamasta.
  • Majoitukset ennen risteilyä/risteilyn jälkeen.
  • Varustamon retket satamissa. Retkien hinnat vaihtelevat EUR 20-100.
  • Henkilökohtaisetkulut, kuten ostokset laivan myymälöissä, Spa-palvelut ja terveydenhoitopalvelut. Palvelut vaihtelevat laivoittain.

Hinnat on annettu euroina, ellei muuta ole mainittu. Hintaan sisältyvät vain ne palvelut, jotka on mainittu kohdassa 5.

HUOM! POIKKEUKSET RISTEILYREITISSÄ OVAT MAHDOLLISIA.
Vedenkorkeus joessa, sulutukset, tuuli ja sää vaikuttavat laivan liikennöintiin ja tämän takia muutokset risteilyn aikataulussa ovat mahdollisia. Tarkistathan aikataulun tiedotteista laivan ilmoitustaululta tai Purserin toimistosta.

6. Mitkä ovat risteilyn peruutusehdot?

Jos sinä itse, tai joku matkaseurueestasi ei voi lähteä varatulle ja maksetulle matkalle, ole ystävällinen ja ilmoita asiasta meille pikaisesti.

Vahvistetun risteilyvarauksen peruuttaminen

Asiakkaan peruuttaessa matkavarauksensa katsotaan peruutusajankohdaksi se hetki, jolloin WLC saa tiedon peruutuksesta. Peruutus tulee tehdä WLC:n aukioloaikana arkisin klo 10.00–17.00. Mikäli kyseessä on lähilähtö ja peruutus tapahtuu WLC:n aukioloaikojen ulkopuolella, tulee peruutuksesta ilmoittaa myös suoraan varustamolle. Peruutukset tulee aina tehdä kirjallisesti tämän linkin kautta.

Huomaa, että risteilyvahvistuksessa mainitut peruutusehdot ja -kulut ovat voimassa.

Mikäli peruutusaikajakson viimeinen päivä on lauantai, sunnuntai tai arkipyhä, tulee peruutus tehdä edeltävänä arkipäivänä viimeistään klo 17:00 mennessä.

Noudatamme seuraavia varustamoiden peruutussääntöjä matkahinnan pidättämisestä peruutuksen yhteydessä:

VIVA River Cruises

Varauksen vahvistamisesta – 120 päivää ennen risteilyn lähtöä: 10 % risteilyn hinnasta/matkustaja
119–90 päivää ennen risteilyn lähtöä: 20 % risteilyn hinnasta/matkustaja
89-30 päivää ennen risteilyn lähtöä: 40 % risteilyn hinnasta/matkustaja
29-15 päivää ennen risteilyn lähtöä: 60 % risteilyn hinnasta/matkustaja
14–0 päivää ennen risteilyn lähtöä: 100 % risteilyn hinnasta/matkustaja (ei palautusta)

7. Voinko peruuttaa risteilyni lääkärintodistuksella ilman kuluja?

Varustamo ei hyväksy peruutuksia lääkärintodistuksella. Voit tarvittaessa anoa varustamon perimät peruutuskulut omalta vakuutusyhtiöltäsi.

8. Yhden hengen hytti/sviitti (hytti/sviitti yhden hengen käyttöön)

Yhden hengen hytin lisämaksu on 200%.

Yhden hengen hytin hinnoittelu: 2 x Risteily (Cruise Fare) + 2 x Satamamaksut (Port Taxes) + 1 x Palvelurahat (Gratuities/Tips) + 1 x Paikallisverot (Goverment Fees).

Tämä hinnoittelu astuu voimaan myös siinä tapauksessa jos 2 tai useamman hengen varauksesta samassa hytissä perutaan muut matkustajat, niin että hyttiin jää matkustajaksi vain yksi henkilö. Varustamo uudelleen hinnoittelee automaattisesti jo vahvistetun varauksen yo. hinnoittelun mukaisesti.

9. Lähtöselvitys satamassa

Lähtöselvitys & laivaan kirjautuminen tapahtuu laivan Purserin toimistossa.
Lähtöselvitys/laivaan kirjautuminen on aina klo 15:00. Jos risteily alkaa klo 16 tai aiemmin, laivaan nousu tapahtuu kaksi tuntia ennen lähtöä. Mikäli matkustaja ei ole laivassa ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa, katsotaan varaus peruuntuneeksi (NoShow). Katso peruutusehdot, kohta 6.

10. Laivan luottokortti ”KEY CARD -card”

KEY CARD -kortti toimii maksukorttina laivalla, hytin avaimena sekä kulkulupana pysähdyssatamissa laivasta/laivaan.
Risteilyn alussa luottokortti rekisteröidään purserin toimistossa. Risteilyn aikana kaikki laivalla tekemäsi ostokset, jotka eivät kuulu VIVA Cruisesin All Inclusive -pakettiin (retket, maksulliset juomat, ostokset myymälästä jne.) kirjataan KEY CARD -hyttitilille, joka maksetaan risteilyn päättyessä Purserin toimistoon. Maksuvälineinä käyvät Visa, Mastercard ja Maestro Ostokset.
Koska laiva käyttää internetpohjaista veloitusjärjestelmää, niin tarkistathan, että korttisi sallii internetostot ulkomailla. Laivalla ei voi nostaa käteistä rahaa. KEY CARD -kortti tulee kaikille matkustajille, myös lapsille ja sylilapsille

11. Palvelumaksut/­tarjoilupalkkiot (gratuities/tipping)

Pakolliset palvelurahat sisältyvät risteilyn hintaan ja se sisältää hyttipalvelijan, illallisravintoloiden tarjoilijat, aputarjoilijat, hovimestarit, Maitre ’d (ravintolapäällikkö), baarimestarit ja juomatarjoilijat.

12. Mikä on risteilyjen ikäraja?

Lasten tulee olla vähintään 6 kuukauden ikäisiä risteilyn lähtöpäivänä, ikä lasketaan risteilyn ensimmäisestä päivästä. Joillakin pidemmillä risteilyreiteillä lapsen tulee olla vähintään 12 kuukauden ikäinen. Tämä koskee risteilyjä, joilla on 3 tai enemmän meripäiviä peräkkäin. Alle 18-vuotiaat eivät voi matkustaa risteilyllä tai olla omassa hytissä, ellei samassa hytissä ole vanhemmat/huoltajat tai joku muu 18-vuotta täyttänyt. Alle 18-vuotiaan hytin tulee olla täysi-ikäisen vanhemman tai valvojan hytin vieressä tai sitä suoraan vastapäätä.

Alaikäinen, joka ei ole täyttänyt 18 vuotta risteilyn alkaessa, saa tulla laivalle vain toisen vanhempansa tai huoltajansa kanssa. Vaihtoehtoisesti hän voi matkustaa suuremman ryhmän mukana, jossa ainakin yksi henkilö on täyttänyt 18 vuotta ja on alaikäisen matkustajan vanhemman tai huoltajan valtuuttama ja asuu tämän kanssa samassa hytissä. Valtuutus tulee esittää kirjallisena ja allekirjoituksella vahvistettuna. Jollei kirjallista vahvistusta voida esittää, alaikäisen ei sallita nousta laivaan tai osallistua risteilylle.

We Love Cruises Oy eikä varustamo ota vastuuta matkan peruuntumisesta aiheutuneista kuluista tai korvaa matkan hintaa alaikäiselle, matkan maksaneelle henkilölle tai henkilölle, jonka oli tarkoitus matkustaa alaikäisen kanssa, jos peruutus johtuu puutteellisesta valtuutusasiakirjasta.

13. Mitä jos lapsi matkustaa ilman vanhempia tai huoltajia, tai lapsella on eri sukunimi kuin vanhemmilla tai huoltajilla?

Jos alle 18-vuotias lapsi matkustaa vanhempien tai huoltajien kanssa, joilla on eri sukunimi kuin lapsella.

(A) Tarvitsette mukaan lapsen virkatodistuksen englanniksi (ent. syntymätodistus)

  • Virkatodistuksen saa maistraatista tai seurakunnan toimistosta (kirkkoherranvirasto).
  • Seurakunnalta virkatodistuksen voi tilata netistä hintaan EUR 8,00 tai käymällä Keskusrekisterissä, osoite: Kolmas linja 22 B, 00530 Helsinki.
  • Virkatodistusta tilattaessa mainitse käyttötarkoitus: Ulkomaan viranomainen – englanti
  • Virkatodistuksesta selviää lapsen vanhempien nimet. Varustamo vaatii tämän todistuksen, sillä lapsen passissa ei näitä tietoja ole.

Jos alle 18-vuotias lapsi matkustaa ilman vanhempia esim. ystävien, tuttavaperheen tai isovanhempien kanssa.

  • Lähtöselvityksessä tulee esittää lapsen passi (tarvittaessa viisumi).
  • Vanhempien allekirjoituksella varustettu vapaamuotoinen matkustuslupa englanniksi, siitä että lapsella on lupa matkustaa tämän matkaseurueen kanssa
  • Kopio allekirjoittaneen vanhemman passista (kohta C).
  • Lapsen virkatodistus (kohta A).

Sen lisäksi lapsen seurassa matkustavalla aikuisella tulee olla juridisesti pätevä Vahvistuskirje (Notorized Letter), (kohta B). Kirjeessä täytyy olla myös lupa välittömiin lääkärin määräämiin lääketieteellisiin toimenpiteisiin tarpeen vaatiessa. Jos lapset matkustavat adoptiovanhempien kanssa tulee mukana olla dokumentti, joka todistaa, että he ovat lapsen huoltajia.

(B) Notorized Letter

(C) Lapsen vanhempien passien valokopiot kuvasivusta

  • Tämä vain, jos lapsen vanhemmat/huoltajat eivät ole mukana samalla risteilyllä.

Kaikki dokumentit tulee olla englanniksi ja ne tulee esittää lähtöselvityksessä lähtöpäivänä.

We Love Cruises Oy eikä varustamo ota vastuuta matkan peruuntumisesta aiheutuneista kuluista tai korvaa matkan hintaa alaikäiselle, matkan maksaneelle henkilölle tai henkilölle, jonka oli tarkoitus matkustaa alaikäisen kanssa, jos peruutus johtuu puutteellisesta valtuutusasiakirjasta.

14. Oletko raskaana?

Jos olet raskaana, voit matkustaa 23. raskausviikolle saakka. Jos ylität 24. raskausviikon matkan aikana, et voi valitettavasti lähteä risteilylle. Huom! Jos lähdet risteilylle raskaana (raskausviikot alle 24), tulee sinun esittää lähtöselvityksessä lääkärintodistus englanniksi, josta käy ilmi raskausviikot ja että olet hyvässä kunnossa matkustaaksesi.

15. Voinko muuttaa varaustietojani sen jälkeen, kun matka on vahvistettu?

Kyllä, jos muutostoiveesi on mahdollinen. Voit tehdä matkapäivää, risteilyalusta, hyttikategoriaa tai matkan pituutta koskevia muutoksia 42 päivää ennen matkaa, ja niistä peritään muutosmaksuna EUR 50/henkilö. Jos muutokset tehdään 41 päivää tai vähemmän ennen risteilyn lähtöpäivää, katsotaan muutokset risteilyn peruutukseksi ja uuden tilaukseksi ja niitä käsitellään kuten uutta varausta. Katso kohdan 6 sääntöjä matkan peruuttamisesta. Nimenmuutokset risteilylle maksavat EUR 50 ja ne voidaan tehdä aina 4 päivää ennen risteilyn alkua saakka.

16. Mitä tietoja minun täytyy ilmoittaa?

Varustamo toimittaa eteenpäin tietyt matkustajatiedot maahantuloviranomaisille, lentoyhtiöille ja muille mahdollisille oikeusviranomaisille.

Varustamon järjestelmään kirjataan matkustajien henkilötiedot, passin numero sekä yhteyshenkilön numero, johon varustamo voi ottaa yhteyttä hätätapauksissa.

Jos antamasi tiedot ovat puutteellisia tai vääriä, voidaan sinulta estää pääsy laivalle tai pääsy lennolle. Emme voi ottaa vastuuta, jos näin käy. Emme palauta matkan hintaa, emmekä maksa korvauksia. Sinun täytyy itse järjestää paluumatka ja varustamoiden puolelta on voimassa normaalit peruutussäännöt, katso kohta 6.

17. Passi- ja viisumivaatimukset

Muistathan varmista aina etukäteen, mitä passi- ja viisumivaatimuksia vierailukohteissa on. EU maiden sisäisillä risteilyillä ei tarvita viisumeita. Kaikilla matkustajilla tulee olla voimassa oleva passi tai valokuvallinen EU ID-Card. Voit olla tarvittaessa suoraan yhteydessä ko. maan suurlähetystöön tai edustustoon.

18. Reklamaatiot ja niiden määräajat

Jos koet, että et ole saanut risteilyllä sopimuksen mukaista palvelua, tulee sinun ilmoittaa siitä välittömästi. Jos risteilyvarustamo on vastuussa kyseessä olevasta valituksesta, asiakkaan tulee ottaa yhteyttä välittömästi jo laivalla tai heti, kuin valituksen aihe on syntynyt.

Reklamaatio toimitetaan varustamolle aina kirjallisessa muodossa, viimeistään kuukausi matkan päättymisen jälkeen. Risteilyvarustamo käsittelee valituksen ja lähettää sinulle kirjallisen vastauksen. Reklamaation tulee olla yhden tai useamman matkalle osallistuneen allekirjoittama. Reklamaatio lähetetään sähköpostilla osoitteeseen: info@viva-cruises.com

19. Miten huomioidaan myöhästymiset, hintojen tai matkareittien muutokset?

Vedenkorkeus joessa, sulutukset, tuuli ja sää vaikuttavat laivan liikennöintiin ja tämän takia muutokset risteilyn aikataulussa ovat mahdollisia. Tarkistathan aikataulun tiedotteista laivan ilmoitustaululta tai Purserin toimistosta.

Varustamo ei voi luonnollisestikaan taata aina, että laivat käyvät kaikissa ilmoitetuissa satamissa tai seuraavat ennalta ilmoitettua risteilyreittiä. Varustamolla on oikeus vaihtaa toiseen laivaan tai laivan kapteeni voi muuttaa pysähdyskohteita jo risteilyn alettua. Varustamo ei voi taata ennalta esitettyjä saapumis- ja/tai lähtöaikoja satamista. Muutoksissa otetaan aina huomioon risteilymatkustajien edut ja turvallisuus, mutta muutoksia ei korvata.

20. Force Majeure

Kun vallalla ovat olosuhteet, joita varustamo ei voi hallita (Force Majeure), ei varustamo ota vastuuta, maksa korvauksia tai kompensaatiota, jos risteily tai muut varustamon lupaamat palvelut – joita varustamo on luvannut tarjota tai järjestää – peruuntuvat.

Kun puhumme olosuhteista, jotka eivät ole varustamon hallinnassa, tarkoitetaan tilanteita joissa varustamo tai kyseessä olevan palvelun toimittaja joutuvat tilanteeseen, jota ei ole voitu estää tai ennustaa kaikista varmennustoimenpiteistä huolimatta. Hallitsemattomiin tilanteisiin kuuluvat Force Majeure -tilanteet eli sota tai sodanjulistus, terroriteot tai niiden uhka, mellakat tai levottomuudet, lakot, luonnon- tai ydinkatastrofit, tulipalot, epäsuotuisat sääolosuhteet, terveysuhat ja epidemiat.

21. Mitä muita ehtoja lomalla on?

Osassa näissä ehdoissa on lentoyhtiöillä ja muilla palveluntarjoajilla omia lomaasi koskevia ehtoja. Osa näistä ehdoista voi olla rajoittavia tai haitata lentoyhtiötä tai muita palveluntarjoajia, jolloin kohdallasi toimitaan kansainvälisten oikeussääntöjen mukaan.

22. Painovirheet ja muutokset

Huomioi, että nettisivuillamme sekä painetussa materiaalissa mainitut tiedot ja hinnat voivat muuttua. On tärkeää, että käyt läpi kaikki valitsemasi matkan yksityiskohdat risteilytarjouksesta ja varausvahvistuksesta.

23. Mistä olen itse vastuussa?

Vastuullasi on huolehtia, että kaikilla kanssasi matkustavilla on voimassa oleva passi, mahdollisesti tarvittavat viisumit ja muut matka-asiakirjat. Jokainen matkustaja (huoltaja, kun kyseessä on alaikäinen) on vastuussa ja korvausvelvollinen kaikista tahallaan, vahingossa tai laiminlyönnistä johtuvista syistä laivalle, sen sisustukselle tai varusteille aiheuttamistaan vahingoista.

24. Mitkä ovat VIVA River Cruisesin vastuun rajat?

Varustamon vastuu ei jatku laivan ulkopuolella. Varustamo irtisanoutuu kaikesta matkatavaroille tapahtuneesta katoamisista tai vahingoista, loukkaantumisista ja kuolemantapauksista, jotka johtuvat asiakkaan omasta toiminnasta tai toiminnan puutteesta tai itsenäisten alihankkijoiden, kuten lentoyhtiön, hotellin, retkenjärjestäjän, ravintolan, kuljetusyrityksen tai muun palveluntarjoajan laiminlyönneistä. Kaikki, mitä itsenäisiltä alihankkijoilta on tilattu asiakkaalle, on asiakkaan omalla riskillä.

Henkilöiden, jotka ovat tehneet risteilyohjelman sisältävän matkavarauksen, jossa lähtö tai paluu tapahtuu EU:n jäsenvaltion alueella, on varustamon vastuu rajoitettu EU Asetuksen 392/2009 mukaisesti kuoleman, henkilövahingon tai matkatavaravahingon osalta.

Yhteenveto

Vastuu merionnettomuuden aiheuttaman matkustajan kuoleman tai henkilövahingon aiheuttamasta menetyksestä on enintään 250 000 erityistä nosto-oikeutta (SDR) matkustajaa kohti kussakin erillisessä tapauksessa, jollei kyseessä oleva tapahtuma ole Ateenan yleissopimuksessa mainittu, kuten:

  • on aiheutunut sotaan, vihollisuuteen, sisällissotaan tai kapinaan liittyneestä teosta tai poikkeuksellisesta, väistämättömästä ja ylivoimaisesta luonnonilmiöstä; tai
  • on kokonaan aiheutunut kolmannen osapuolen teosta tai laiminlyönnistä, jonka tarkoituksena on ollut tapahtuman aiheuttaminen. Jos ja siltä osin kuin menetys ylittää edellä mainitun enimmäismäärän, vastaamme menetyksestä 400 000 SDR:ään saakka, jollemme osoita, ettei menetyksen aiheuttanut tapahtuma johtunut meidän tuottamuksestamme tai laiminlyönnistämme. Vastuu matkatavaran menetyksestä tai vahingoittumisesta on enintään 3 375 SDR:ää matkustajaa kohti kunkin yksittäisen kuljetuksen osalta ja käsimatkatavaran menetyksestä tai vahingoittumisesta on enintään 2 250 SDR:ää matkustajaa kohti kunkin yksittäisen kuljetuksen osalta kun matkatavarat on luovutettu varustamon kuljetettavaksi.